zondag 16 juni 2024

Rabarbertaart

In een hoek van de tuin van mijn schoonouders stond veel rabarber. Het huis werd verkocht. Nu ben ik van nature nostalgisch aangelegd en bij wijze van afscheid oogstte ik bij het allerlaatste rondje door de tuin een laatste keer rabarber 'van moeke en voke'. Ik deed ook een rabarberplantje uit en plantte het in onze eigen tuin. Dankzij de regen van de voorbije weken ziet het er naar uit dat het plantje aanslaat. Zo is al die regen toch nog voor iets goed...

Een deel van de geoogste rabarber sneed ik in stukjes en vroor ik in om er binnenkort aardbeien-rabarberconfituur mee te maken. 

Van een ander deel maakte ik heel eenvoudig compote door stukjes rabarber met een klein beetje water gedurende een tiental minuten tot moes te koken en daarna naar smaak te zoeten met suiker. Deze rabarbercompote smaakt heerlijk bij yoghurt.

Van de laatste rabarber maakte ik deze rabarber crumble: mijn favoriet!


Recept rabarber crumble

Ingrediënten:
  • 150 gram suiker (2 x 75 gram)
  • 150 gram bloem
  • 90 gram boter 
  • een snufje zout
  • 500 gram rabarber
  • vanillesuiker (zie recept Laura's Bakery: zelf vanillesuiker maken )
  • een flinke snuf kaneel
Bereiding:
Verwarm de oven op 180 graden. Was de rabarber en snijd in stukjes. Schillen hoeft niet. Als je de schil er aan laat, krijgt de rabarber een mooie, roze kleur. Doe de rabarber in een pan samen met de helft van de suiker, kaneel en vanillesuiker. Verwarm ongeveer 5 minuten zodat de rabarber een beetje uit elkaar valt.
Doe de bloem, het snufje zout en de overige 75 gram suiker in een kom. Voeg hier de koude boter in stukjes aan toe en kruimel dit met je vingers door elkaar tot een kruimeldeeg. 
Vet een taartschaal in met boter. Verdeel hier de rabarberstukjes over en dek af met het kruimeldeeg. Bak gedurende 20 minuten in een voorverwarmde oven.



De rabarber crumble smaakte heerlijk in de tuin onder de appelboom met een lekker tasje koffie!
Over de trui die ik aan het breien ben, vertel ik de volgende keer meer.


En kijk hier toch eens hoe mooi en bijzonder: een hartje op de rabarber! Daar maakt mijn hart dus een sprongetje van!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Bedankt voor je reactie!
Ik lees ze met veel plezier!