zaterdag 15 juni 2024

Nanna het mooie eendje

 Maak kennis met Nanna! Is ze niet superschattig?!


Nanna houdt van bloemetjes en zit graag in het gras te genieten van de natuur rondom haar. Ze is dol op madeliefjes en op de geur van Robertskruid.


Ook aan de rand van het water kan je haar vaak vinden, dromerig voor zich uit te kijken.


Ik breide Nanna volgens het patroon in het Engelstalige boek: 'Mouche & friends - seamless toys to knit and love' van Cinthia Vallet. Dat je de knuffels aan één stuk door breit, dus zonder ineen te hoeven naaien nadien, klopt echt, dat vind ik zo knap! Je begint voor dit eendje te breien aan de snavel en op het laatst blijft enkel de vulopening open die je met de hand dicht naait. De patronen zitten zo ingenieus in elkaar en elke stap wordt supergoed uitgelegd. Het enige wat je moet doen is stap voor stap de breibeschrijving volgen en dan komt het helemaal goed. 
Zowel Nanna als haar kleedje zijn in mijn plantengeverfde wol gebreid: haar lijfje is gebreid in garen geverfd met walnoten en haar snavel en pootjes zijn gebreid in garen geverfd met meekrap.
De streepjes van haar kleedje zijn afkomstig van o.a. Coreopsis, Japanse indigo, zwarte stokroos, cochenille en Dahliabloemen. Voor de vulling koos ik voor zuivere wol zodat ze volledig uit puur natuurlijke materialen bestaat.  


Er staan zoveel schitterende knuffels in het boek van Cintia en ik heb heel veel plantengeverfde wol in mijn voorraad dus er gaan ongetwijfeld nog meer knuffeltjes volgen. Het is fijn om hier mee bezig te zijn: de focus die je toch wel nodig hebt om het patroon te volgen maakt dat je niet over andere dingen kan beginnen piekeren en werken met natuurlijke materialen is altijd fijn. Je ziet al breiend als het ware een wezentje ontstaan en dat maakt me blij.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Bedankt voor je reactie!
Ik lees ze met veel plezier!