dinsdag 22 oktober 2019

Herfst


Het was vandaag een mooie herfstdag en samen met mijn beste vriend, onze lieve hond Benno,  ben ik gaan wandelen in een natuurgebied niet ver van ons.

Ik hou van de herfst.

Van de geur van een bos in oktober. Van de herfstzon die niet meer zo fel schijnt, maar die af en toe nog flink haar best doet, zachter, tederder.
Ik hou van zijn kleurenpracht: niet meer zo explosief als in de zomer, maar gedempter, rustiger. 
De wereld is gehuld in aardetinten: bruin, geel, oranje en... rood met witte stippen!

De vliegenzwam is mijn favoriete paddenstoel! Een vliegenzwam ziet er zo sprookjesachtig uit en doet mij onwillekeurig denken aan kabouters. Vast een overblijfsel uit mijn kindertijd. Elke keer weer wanneer ik een wandeling in het bos maak, vind ik het zo leuk om uit te kijken naar de vliegenzwammen. Het valt mij op dat er dit jaar echt enorm veel vliegenzwammen te bespeuren zijn. Ik ben er alleen vandaag al op onze zes kilometer lange wandeling tientallen tegen gekomen.

De herfst mij ook altijd een tikkeltje weemoedig. Hij doet mij vaak terugverlangen naar lang vervlogen tijden, toen ik een jong meisje was en mijn moeder nog leefde. Mooie herinneringen zijn goed om te koesteren. Het hoort ook bij de herfst: stilstaan bij wat is geweest, diep inademen en loslaten. Zoals de natuur het ons voor doet. 
 
















Zouden deze bramen nog de kans krijgen om te rijpen?

















De boom in het bos 
liet in de herfst alles los.
Alles liet hij gaan.
Hij fluisterde zacht: 
'loslaten is nodig 
om sterker in 't leven 
te staan'

















Een heuse verzameling van vliegenzwammen!

















De ene vliegenzwam is nog mooier en sprookjesachtiger dan de andere. Soms is er ook één met een enkel stukje eruit gebeten. Welke diertje heeft daar een hapje van genomen, vraag ik mij dan af (of was het een kabouter?!).

















Onze hond is niet in vliegenzwammen of andere paddenstoelen geïnteresseerd en zal er dus gelukkig niet van eten want hij is erg giftig... 
Benno geniet er heel veel van om samen met zijn baasje te wandelen in de natuur, zijn neus te volgen en her en der te snuffelen. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Bedankt voor je reactie!
Ik lees ze met veel plezier!