zondag 14 augustus 2016

Wollig



Ik kocht de voorbije week 3 kg ruwe schapenwol bij een schapenboer. 
Er werd mij aangeraden om de wol 'in het vet' te spinnen zonder ze eerst te wassen. Het schijnt dat wol gemakkelijker spint als er nog wolvet of lanoline in zit, maar deze schapen waren nat geschoren omwille van het slechte weer in juni en de wol was nog (steeds) niet echt droog. Hij zag geel en was naar mijn gevoel te vies om binnen in huis te spinnen. 
Bovendien bleek na een proefspinsel dat ik met de ruwe wol niet echt een mooie, dunne draad kon spinnen. 
Dus besloot ik de wol eerst grondig te reinigen. Nu vind je hierover wel wat informatie op het internet, maar de ene doet het zus, de andere zo... Ik kon er niet echt één lijn in vinden, dus haalde ik overal uit wat mij wel zinvol leek en ging ik als volgt te werk:

1) ik spoelde de wol een eerste keer uit in een grote plastic box met veel water. Omdat het water al meteen erg vuil zag, ververste ik het water en liet de wol buiten nog een nacht staan trekken.

2) de volgende dag haalde ik de wol uit het water en kneep hem voorzichtig uit (nooit wringen om vilten te voorkomen!).

3) ik deed de wol, portie per portie, in de wasbak (met zeefje over de afvoer!) met het heetst mogelijke kraantjeswater met wat afwasmiddel. Na een half uur à drie kwartier (het water mag niet volledig afkoelen anders zet het vuil en het vet zich opnieuw vast aan de wol) uitspoelen in proper water (drie maal). 

4) Tot slot de wol uitknijpen en in een kussensloop doen die je kort centrifugeert in de wasmachine (8 minuten op 900 toeren bleek ideaal).



Uiteindelijk was dit het resultaat: een droogrek vol propere wol! Aandachtspuntje: Wol mag je nooit in de zon laten drogen.



Eenmaal de wol droog is, volgt er nog een leuk klusje: de wol uitpluizen tot wolkjes om zo de laatste strootjes en eventueel vervilte stukjes te verwijderen.



En dan is de wol klaar om te kaarden en te spinnen. Of eerst te verven en daarna te spinnen, of...
Ik weet in elk geval wat te doen de komende tijd! :)

Lieve groeten,
Hilde

7 opmerkingen:

  1. Die ziet er prachtig uit ook hier was het wol wassen en kaarden

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dat was een hele klus maar wel een mooie. Ik ben benieuwd wat je er uiteindelijk mee gaat maken. XX Esther

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dit lijkt me echt een geweldig werkje. Puur.
    Heel mooi!
    Lieve groetjes,
    Sandra

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Poeh Hee, wat een lading! Dat centrifugeren ga ik ook eens proberen.... En oh jee, ik droog mijn wol in de zon!!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Als ik jou laatste berichten lees ( ben een beetje achter) dan denk ik "het spinnen, terug van weg geweest". Maar het was natuurlijk nooit weg. In mijn jonge jaren spinde en verfde ik ook mijn wol met allerlei planten en gebruikte ik deze in geweven wandtapijtjes. Vandaar dat ik deze berichten met veel plezier lees. Nog heel veel succes met deze leuke techniek.
    lieve groetjes,
    Ymme

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Als ik jou laatste berichten lees ( ben een beetje achter) dan denk ik "het spinnen, terug van weg geweest". Maar het was natuurlijk nooit weg. In mijn jonge jaren spinde en verfde ik ook mijn wol met allerlei planten en gebruikte ik deze in geweven wandtapijtjes. Vandaar dat ik deze berichten met veel plezier lees. Nog heel veel succes met deze leuke techniek.
    lieve groetjes,
    Ymme

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. En krijg je geen zin om opnieuw te beginnen spinnen, Emmy? Ik vind het heel leuk om te doen, zo ontspannend! Je zal er hier zeker nog mee over lezen... Heel tof om te vernemen dat jij vroeger ook gesponnen hebt! Waarom verschiet ik daar eigenlijk niet van?! Zo'n bezige bij als jij!
      Groetjes,
      Hilde

      Verwijderen

Bedankt voor je reactie!
Ik lees ze met veel plezier!