woensdag 12 november 2014

Cake

Vandaag toon ik een kijkje in mijn boekenkast, afdeling kookboeken... De meeste boeken die je hier ziet staan zijn al iets ouder, maar ik haal ze geregeld uit de kast om inspiratie op te doen of na te lezen hoe je bijvoorbeeld ook alweer rode kool moet klaarmaken (in dat geval grijp ik naar het onmisbare 'Ons kookboek' van KVLV!).
 
 
Eén van mijn favorieten, zeker deze tijd van het jaar, is het prachtige boek 'De smaak van het landleven' van Linda Burgess en Rosamond Richardson.
 

Een boek om bij weg te dromen: mooie sfeerbeelden, veel recepten om oogst uit tuin en boomgaard te verwerken en hier en daar een interessant weetje, zoals: 'Tijdens de appeloogst liet men traditiegetrouw één appel aan een van de hoogste takken van de boom hangen. Als deze de herfststormen trotseerde en bleef hangen, totdat alle bladeren waren gevallen, kwam er het volgende jaar een goede oogst'.


En af en toe ook een gedichtje, zoals dit van Guido Gezelle:

Daar valt er nog een blad;
het wentelt, onder 't vallen,
de allerlaatste keer,
en 't gaat de duizendtallen
vervoegen thans:
zo zullen ze, een voor een,
daarin de winden bliezen
vol luider blijdzaamheid
nu tong en taal verliezen,
en zwijgen gans.


Voor mij leest het boek als een roman, het geeft mij een 'Kleine huis op de prairie'-gevoel (wie kent er nog de boeken of de TV-reeks over het leven van Laura Ingalls Wilder?!)


En zo'n mooie foto's! Zucht... Echt een boek naar mijn hart!
Maar wat ik zeker ook wil delen, is het geweldige recept voor 'Cake van valappels' uit dit boek:
 
 
Benodigdheden:
  • 250g zelfrijzende bakmeel
  • snufje zout
  • 175g boter (ik gebruik meestal Solo)
  • 100g suiker
  • 100g sultanarozijnen (in bovenstaand gebak liet ik deze eruit)
  • 350g (val)appels, gewogen nadat schil en klokhuis zijn verwijderd en de appels in stukjes zijn gesneden
  • 2 eieren
Werkwijze:
  • vet een (kleine) springvorm in met boter
  • doe het gezeefde bakmeel en het zout in een kom
  • snijd de boter in kleine stukjes en werk deze door het bakmeel
  • voeg de suiker, rozijnen en appels toe
  • roer er met een houten lepel de eieren doorheen, maar klop het mengsel niet
  • verwarm de oven voor op 180°C
  • doe het deegmengsel in de springvorm en zet dit 50 minuten in de oven. De cake is gaar als een erin gestoken dunne breinaald er schoon uitkomt!
Smakelijk!!!

5 opmerkingen:

  1. Mmmmmm lekker zo'n cake... net nu de koekjes hier op zijn zie ik zoiets lekkers passeren in blogland! :(
    Leuk kookboeken... ik kan die ook lezen als een roman... en "de smaak van het landleven" lijkt me prachtig... mooie foto's erin zijn voor mij een must bij een goed kookboek!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Geen goed idee om deze - overigens - heerlijke blogpost te lezen om 11.41 u als mijn maag rammelt van de honger :-) maar dat pelit alleen maar voor u!
    amai, ondertussen ben ik ook al aan het zeveren...
    grtjs
    Inge

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Amai, zoveel kookboeken, zeg!
    De taart ziet er erg lekker uit.

    Ik heb je zonet genoemd in mijn laatste blogpost,
    nog eens heel heel erg bedankt om mee te helpen aan mijn bloemenquilt,

    Prettig weekend,

    Brigitte

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Bedankt voor het recept, moet ik eens proberen.
    groetjes

    BeantwoordenVerwijderen

Bedankt voor je reactie!
Ik lees ze met veel plezier!