vrijdag 6 juni 2014

Een zomers gerecht


Het belooft een heerlijk zomers en bovendien lekker lang weekend te worden, zalig hè!

Als je nog op zoek bent  naar een lekker en gemakkelijk gerecht om dit weekend klaar te maken, dan kan ik je deze tajine van harte aanbevelen!

Benodigdheden:
  • 1 dubbele kipfilet, in blokjes gesneden
  • stuk of 5 wortelen, in staafjes gesneden
  • 2 uien, grof gehakt
  • olijfolie
  • 1 eetlepel zout
  • 1 eetlepel gemalen komijn
  • 0,5 koffielepel gemalen zwarte peper
  • 0,5 koffielepel kaneelpoeder
  • 0,5 koffielepel gemalen koriander
  • een kwart koffielepel gemalen nootmuskaat
  • een glas water
  • een handvol sultanarozijnen
  • verse koriander (voor de afwerking)
Hoe ga je te werk?

Doe de olie, ui, alle kruiden (behalve de verse koriander) en het zout  in een tajineschotel en stoof dit aan op  een middelmatig vuur.
Voeg na enkele minuten de blokjes kip, de staafjes wortel, de rozijnen en wat water toe.
Zet het deksel op de tajine en laat alles een uurtje sudderen.
Kijk af en toe of er nog genoeg kookvocht in de tajine is en voeg eventueel water toe. Wij hebben hier graag veel saus (kookvocht, eigenlijk, maar dat klinkt onsmakelijk), het geheel mag niet te droog zijn. Door de kruidenmengeling geef je een heel lekkere, zuiderse smaak aan dit gerecht.
Als het stoofpotje gaar is, voeg je  flink wat fijngesneden koriander toe (mmm, hier ben ik verzot op!).
Wij serveren hierbij graag eenvoudig bereide couscous.

Eet smakelijk en geniet van de zon!

Wat komt er bij jullie op tafel met dit heerlijke zomerweer?

4 opmerkingen:

  1. Lekker!!! Komt hier ook vaak op tafel... ik gebruik gewoon Rash el Hanout kruidenmengeling... en voor de kip nog extra kippenkruiden. (makkelijk hoor die mengeling) en ipv water neem ik kippenbouillon.
    Maar die van jou ziet er heerlijk uit! Hier zijn ze zot van Tajinegerechten... in ons vorig leven waren wij hier allemaal Marokkanen denk ik! ;)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Kan je misschien eens een favoriet tajinegerecht doorgeven of bloggen? Ik ben heel benieuwd wat jij allemaal uit de tajine tovert. Ik moet bekennen dat dit de enige tajine-variant is die ik regelmatig klaar maak... Inspiratie is zeer welkom!

      Verwijderen
    2. Awel ga ik een keertje doen... ken een heerlijk gerecht met scampis! En ook eentje met kip en abrikozen... hou mijn blog maar in 't oog! ;)

      Verwijderen

Bedankt voor je reactie!
Ik lees ze met veel plezier!